Zweren of prikkebeten
-
Zweren of prikkebeten
Beste collega vissers,
Ik heb een poosje terug vragen gesteld over de vermeende zweren? op diverse vissen, de reactie's hierop waren toch vrij verschillend, een echt eensluidend antwoordt was er niet.
Ik was gisteren wat aan het bladeren in oude Zeehengelsporten en wat scherts mijn verbazing, in de eindejaarsuitgave van 2010, dus nummer 8, staat opblz; 38 t.e.m 43 een uigebreid stuk van
Bert Zoetemeyer, visbioloog van Sportvisserij Nederland, met een stel foto's en op één foto is klip en klaar te zien wat de plekken zijn op de vissen die ik ook gevangen heb.
Ik geloof dat Alex W toen al veronderstelde dat het prikkebeten waren en deze reportage in Zeehengelsport geeft hem volkomen gelijk, het zijn geen zweren maar simpele prikkebeten.
Allemaal veel visplezier gewenst met leuke vangsten.
mvg: Boomman D 594
Ik heb een poosje terug vragen gesteld over de vermeende zweren? op diverse vissen, de reactie's hierop waren toch vrij verschillend, een echt eensluidend antwoordt was er niet.
Ik was gisteren wat aan het bladeren in oude Zeehengelsporten en wat scherts mijn verbazing, in de eindejaarsuitgave van 2010, dus nummer 8, staat opblz; 38 t.e.m 43 een uigebreid stuk van
Bert Zoetemeyer, visbioloog van Sportvisserij Nederland, met een stel foto's en op één foto is klip en klaar te zien wat de plekken zijn op de vissen die ik ook gevangen heb.
Ik geloof dat Alex W toen al veronderstelde dat het prikkebeten waren en deze reportage in Zeehengelsport geeft hem volkomen gelijk, het zijn geen zweren maar simpele prikkebeten.
Allemaal veel visplezier gewenst met leuke vangsten.
-
Re: Zweren of prikkebeten
dan zitten er wel heel veel prikken wand 50/0 is met zo een (beet) geraakt toch in de westerschelde gr h

-
- Beheerder
Het waren met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen prikkenbeten, daarvoor was het te algemeen, te veel en te diep in het vlees.
Elders in het forum vind je de hele uitleg met foto's en alles er bij. Het ging om een bacteriële infectie.
Blijkbaar overleven ze die infectie, want nu vang je regelmatig scharren met littekens van die wonden. De ziekmaker wordt overwonnen of is uit het water verdwenen, want momenteel zie er bijna geen meer met die rauwe wonden.
Elders in het forum vind je de hele uitleg met foto's en alles er bij. Het ging om een bacteriële infectie.
Blijkbaar overleven ze die infectie, want nu vang je regelmatig scharren met littekens van die wonden. De ziekmaker wordt overwonnen of is uit het water verdwenen, want momenteel zie er bijna geen meer met die rauwe wonden.
-
Zoals eerder gezegd: dit treedt op van zodra de watertemperatuur stijgt. Daarom zie je dit bijna uitsluitend in de kustwateren.
Wordt het water kouder, dan stopt de woekering van de bacterien die verantwoordelijk zijn voor deze huidinfectie. En huid geneest zeer snel.
Volgend jaar vanaf juni zijn ze weer terug.
Mvg,
Mark
Wordt het water kouder, dan stopt de woekering van de bacterien die verantwoordelijk zijn voor deze huidinfectie. En huid geneest zeer snel.
Volgend jaar vanaf juni zijn ze weer terug.
Mvg,
Mark
-
Hallo Koen en Mark,
Kijk eens goed naar de foto op blz 40 van Zeehengelsport no 8, 2010 dan zie je exact de wond zoals je die op de vis tegen komt.
Als dit een bacterieele infectie zou zijn waarom heeft de vis dan steeds maar één zo'n plek, ik kan me zo voorstellen dat als het een infectie is, dat sommige/meerdere vissen dan ook meerdere zweren zouden hebben, of zie ik dat verkeerd.
Hebben jullie hier ook een redelijke verklaring voor.
Kijk eens goed naar de foto op blz 40 van Zeehengelsport no 8, 2010 dan zie je exact de wond zoals je die op de vis tegen komt.
Als dit een bacterieele infectie zou zijn waarom heeft de vis dan steeds maar één zo'n plek, ik kan me zo voorstellen dat als het een infectie is, dat sommige/meerdere vissen dan ook meerdere zweren zouden hebben, of zie ik dat verkeerd.
Hebben jullie hier ook een redelijke verklaring voor.
-
Hallo,
Vele vissen onder de kust hebben ook meerdere plekken. Enkel en alleen in de warmere zomermaanden.
Het kan zijn dat er sommige vissen een plek hebben van een prik, zoals die op de foto in Zeehengelsport.
Feit is dat er in de winter praktisch geen vissen met plekken meer gevangen worden.
En dat er in de zomer zelden gullen of platvissen met prikken worden gevangen.
Maar als jij ervan overtuigd bent dat de plekken van prikken komen, voor mij geen enkel probleem. (En dit meen ik oprecht en vriendschappelijk.)
Ik geniet vooral van het vissen zelf. Anders was ik wel Ichtyoloog geworden.
Vang ze.
Vriendelijke groet,
Mark
Vele vissen onder de kust hebben ook meerdere plekken. Enkel en alleen in de warmere zomermaanden.
Het kan zijn dat er sommige vissen een plek hebben van een prik, zoals die op de foto in Zeehengelsport.
Feit is dat er in de winter praktisch geen vissen met plekken meer gevangen worden.
En dat er in de zomer zelden gullen of platvissen met prikken worden gevangen.
Maar als jij ervan overtuigd bent dat de plekken van prikken komen, voor mij geen enkel probleem. (En dit meen ik oprecht en vriendschappelijk.)
Ik geniet vooral van het vissen zelf. Anders was ik wel Ichtyoloog geworden.

Vang ze.
Vriendelijke groet,
Mark
-
hallo Mark,
Dank voor je reaktie, dat het jou niet uitmaakt of ik wel of niet overtuigd ben dat het prikkebeten zijn begrijp ik volkomen.
Ik ben echter helemaal niet overtuigd dat het prikkebeten zijn, mede door de argumenten van jou en Koen en het nog verder spitten in alles wat hierover is geschreven ben ik juist meer gaan twijfelen en ik ga dan ook gewoon doen wat ik tot nu toe al deed met vis met zweren(?) n.l
terug in zee er mee!
mvg: Aad Boomman
Dank voor je reaktie, dat het jou niet uitmaakt of ik wel of niet overtuigd ben dat het prikkebeten zijn begrijp ik volkomen.
Ik ben echter helemaal niet overtuigd dat het prikkebeten zijn, mede door de argumenten van jou en Koen en het nog verder spitten in alles wat hierover is geschreven ben ik juist meer gaan twijfelen en ik ga dan ook gewoon doen wat ik tot nu toe al deed met vis met zweren(?) n.l
terug in zee er mee!
mvg: Aad Boomman
-
- Beheerder
Ik gooi ze ook terug, geen onnodige risico's met mijn eten!
Ik heb er zat gevangen met 2 en 3 van die schurft-achtige plekken op.
De plekken zaten volgens mij ook altijd aan de witte kant en daar liggen ze op.
In een grijs verleden heb ik wel eens een wijting met een prik in z'n zij gevangen. Als dat met die schar nu allemaal beten van die dingen zouden zijn, dan zou er zo heel af en toe toch eens eentje mee naar boven moeten komen hé?...

Ik heb er zat gevangen met 2 en 3 van die schurft-achtige plekken op.
De plekken zaten volgens mij ook altijd aan de witte kant en daar liggen ze op.
In een grijs verleden heb ik wel eens een wijting met een prik in z'n zij gevangen. Als dat met die schar nu allemaal beten van die dingen zouden zijn, dan zou er zo heel af en toe toch eens eentje mee naar boven moeten komen hé?...
-
Helemaal mee eens Koen.
mvg: aad
mvg: aad
-
Piek veroorzaakt door wier?
Afname zweren op Vlaamse schar
woensdag, 21 augustus 2013
OOSTENDE – Het aantal zweren op zeevis in Belgische wateren daalt snel. Dat blijkt uit monitoring van het Instituut voor Landbouw en Visserijonderzoek.
Begin vorig jaar trokken Vlaamse en Bressiaander vissers aan de bel en veronderstelden een relatie tussen een sterke toename van het aantal zweren op gevangen vis en de opkomst van pulsvisserij. Betrokken vissers repten over brandwonden. Uit de jaarlijkse monitoring van het ILVO bleek toen echter al dat de echt opvallende zweren-piek op de Belgische kust in het voorjaar van 2011 was, toen nog slechts een handvol Nederlandse – noordelijke - pulsvissers actief was.
Tot 2011 had minder dan 1,3 procent van de scharren in de Belgische wateren last van zweren. In het voorjaar van 2011 bleek dat percentage in de Vlaamse kustzone opeens 6,9 te zijn, en in het najaar uit te komen op 4,7 procent voor het volledige Belgische deel van de Noordzee. Afgelopen voorjaar was het aantal zweren inmiddels gedaald naar 1,5 procent, waaronder ruim de helft bestond uit ‘genezende zweren’. De eerstvolgende bemonstering wordt in september/oktober uitgevoerd.
,,Het voorkomen van open en genezende zweren is duidelijk gedaald van 2011 naar 2012’’, zegt Lisa Devriese van het ILVO.
,,Daarnaast heeft Maarten Soetaert van de Universiteit van Gent op het ILVO ook scharren blootgesteld aan de pulskor, zonder dat deze zweren ontwikkelden. Er wordt dus verder gezocht naar andere oorzaken, zoals pantserwieren, die de stijging en afname van het aantal zweren/huidwonden kunnen verklaren.”